Om man googlar på René Robert, så kommer först hans namn upp, men genast nedanför det "René Robert net worth". Precis som när man googlar på berömda skådespelare eller musiker. Det kan man kalla amerikaniseringen av en sökmotor. Men svenska kvällstidningar och andra kommersiella produkter ligger inte långt efter, med sina ständiga utrop om vad olika artister tjänar och vilka hus de bor i, vilka hus de nyss sålt eller köpt för miljoner kronor, vilka plastikoperationer de kostat på sig och vilka yachter de har eller vad en skilsmässa kostat dem.
Marknadiseringen av kändisar pågår för fullt, även i det skenbart socialdemokratiska mediet Aftonbladet. Det är inte utan att man känner vibbarna av rivalitet mellan hon som försäljer Renées brygga, Arga snickaren och Blondinbella parallellt med nån musikalkändis som visar upp sin lägenhet eller en deckarförfattare som stirrar plastikkorrigerat in i kameran och berättar om sina miljoner.
Det är en tid värd vårt förakt kort sagt. Och det vete fan om den inte helt korrelerar med den andra aspekten av vår tid: En tilltagande avhumanisering av dem som inget har. Romer eller uteliggare eller nån fattig invandrare.
I veckan dog fotografen René Robert efter att ha fallit på en gata i Paris, och inte kunnat ta sig upp på nio timmar. Ingen förbipasserande såg honom, ville se honom, ville hjälpa honom. Han var ute och gick i samma aronidissement där många uteliggare håller till. I nionde timmen var det just en av dessa fattiga som ringde om hjälp. Det var för sent. René Robert dog av förfrysningen. Väl på sjukhuset fanns inget att göra. Men man kan googla på hans "net worth". Om man inte råkar vara mer intresserad av hans foton på flamencoartister.
PS: Och den här dansaren såg min man och jag i Madrid. Eller i alla fall vill jag tro att det var han.