Benedict Cumberbatch
alltså, i serien om Patrick
Melrose: Jag vet inte om jag någonsin sett en så känslig tolkning av en man
på gränsen till sammanbrott och förfall, det skulle i så fall vara David
Thewlis i Naked,
(för att nu inte tala om den suveränt begåvade Katrin
Cartlidge som gör den andra stora rollen i Mike Lees film). Men jag minns
inte. Det Cumberbatch gör av sin roll kommer jag däremot alltid att minnas. Det
är enastående skådespeleri. Tusen nyanser och aldrig en enda sekunds överspel,
aldrig ett falskt tonfall. Han har själv sagt att rollen som Melrose är den han
allra helst velat ha, förutom Hamlet. Jag förstår. Här finns mycket att bita i
när man vill få bruk för hela sitt register.
Jag har inte läst Edward St
Aubyns böcker, men jag har sett honom berätta, alltid rolig, alltid
distanserad. Något av detta roliga, distanserade, ironiska och självironiska
finns hela tiden med i filmatiseringen av hans romaner. Det är just den
kvalitet som hindrar huvudpersonen från att helt falla samman och upplösas i
knark och alkohol. Han håller stilen även när han är på väg utför. Han kolkar
hela flaskor sprit med viss elegans. Han till och med faller vackert. Men sen
börjar han skaka i hela kroppen, antingen av heroinavtändning eller delirium tremens.
Det är förfärligt.
Ni som läst St Aubyn vet
förstås vad hans självbiografiska romaner handlar om: Uppväxten i en oerhört
överklassig familj, med oerhört dysfunktionella drag. To say the least. Hans
pappa missbrukar honom sexuellt under tre år av hans barndom, hans
alkoholiserade mamma tittar bort och är inte mycket till mamma hon heller. När
Patrick i vuxen ålder berättar för henne att han blivit våldtagen av sin far,
säger hon: Me too. Det är ett sorgligt svar, med tanke på me-too-rörelsen, men
det är också ett totalt egocentriskt svar, som aldrig lyckas ta in det lidande
som hennes lilla pojke varit igenom. När hon dör är han tacksam. Liksom -
naturligtvis - när fadern dör.
Jennifer Jason Leigh, som
mamman, är också värd att nämnas. Men Cumberbatch huvudroll dominerar serien
totalt och det är bara för att han är så nyanserad och förtvivlad och witty som
man inte tröttnar på gestalten. Han bär den genom fem avsnitt som ett väder, en
laserstråle av energi och smärta. Mellan interiörerna från familjens flotta
hus, mellan mötena med några kvinnor, i livet med hustru och barn, flimrar hela
tiden hans barndomsbilder in som störande minnen, den sadistiska pappan, den
lilla söta pojken, ödlan på väggen som han dissociativt flyttar in sin själ i
när han våldtas. Det är grymt sorgligt, liksom alla hans tripper och droger och
ångestanfall. Men han är ju begåvad. Han kommer igenom det med hälften uppror
och sanningssägande, hälften satiriskt snabb replikföring.
Det är vackert gjort och
vackert filmat, och alla skådespelarna är utmärkta. Det enda som skär sig lite
för mig är upprepningarna, som i ett lite för tjusigt limbo, där kontrasterna
mellan rikedom och förfall hela tiden snurrar runt varann aningen veckotidningsvackert.
Jag tror inte det ligger i romanen, jag tror det ligger i filmatiseringen. Det
är något ljust rosa, något lätt kitschigt och exploaterande över serien, som
ibland får mig att backa lite i min beundran.
Trots det, utan tvekan,
denna sega vinters bästa serie på Svt. Regi: Edward Berger. Se den, se den, se
den!