Lämnar Lilja åt sitt öde, storgråtande. Det förstörda
flickebarnet dansar ut i evigheten, över huvudet på sexgalna män, och
deras olustigt hamrande kroppar. På väg hem från bion talar vi om
ytlighetens förförelse, och den allmänna varumarknaden, som lockar oss
att köpa och sälja och förbruka allt – inklusive sexualiteten – tills
det bara blir skräp kvar. Ett samtal som blir den självklara följden av
Lukas Moodyssons film om den ryska flickan som förvandlas till sexslav
åt män i väst.
Det mindre självklara är att sen komma hem till sitt kök och märka
att man kokar sitt thé och håller sin thékopp med ovanlig omsorg. Som
om det betydde något, hur man tar i saker. Delar av filmen, som inte
berör det omedelbara budskapet, och som Moodysson lagt in med en poets
understatement, flimrar förbi: Som det att Lilja alltid måste vara den
som städar upp omkring sig. Hon städar och kastar skräp när hon flyttar
in i en sunkig lägenhet i Ryssland, och när hon placerats i en
funkislägenhet i Malmö, börjar hon genast städa. Hon städar efter män,
som inte bryr sig, och visar med ett par små handtag att hon bryr sig,
om någonting de glömt.
Hennes levnadskonst är uråldrigt kvinnlig: Hon försöker göra ett
litet rum, åt sig själv och andra, hon byter lakan, hon sköljer ur ett
glas, hon slänger en torkad ostbit. Hon har, i all sin övergivenhet och
smärta, en rest av verklig kärlek till livet: Hon är generös, hon ger en
röd boll till sin pojk-kompis Volodja.Men hon har också, likt de flesta fattiga, en hunger efter varor
och konsumtion, och en hunger efter mat, rätt och slätt. Det är den som
leder henne rakt ned i det brutala sex-helvetet.
Från ett Ryssland där ingenting finns att få; inte jobb, inte
fungerande lägenheter, inte varor – till ett väst där allt fungerar, men
där människovärdet sjunkit ned till samma fattigdom som i Ryssland,
vandrar Lilja mot sin förintelse.
I ett Sverige där ”trafficing” med Liljor pågår, går jag nästa dag
min ispromenad, med en tung klump i hjärtat. Två unga män framför mig
talar glatt om sina resor. Den ene har varit i Thailand, på exotiskt
diskotek, ”… ja det var ju både disco och bordell alltså, det var
häftigt”.
Senare möter jag dem ute på isen, två vänner, bekymmersfria,
aningslösa. De svingar förbi på långfärdsskridskor och han som varit i
Thailand ler mot mig, ett frejdigt leende. Ingen kommer någonsin att
utnyttja honom, och jag vet inte om han någonsin utnyttjat en kvinna,
eller bara ville göra intryck på en kamrat. Men sex är världens
starkaste drog, och ”The winner takes it all”.
Moodysson har med sin film tvingat mig att se in i mörkret, det
svarta blir svartare, det vita blir vitare, som där ute i snögnistret.
Om jag bara ser det svarta, kan jag gå runt resten av dagen och betrakta
varje man jag möter som en potentiell sexmissbrukare. Men när det ljusa
tar över, minns jag att ingen av mina käraste män har varit en sådan.
Ändå kastar Lilja sin skugga in över mitt liv; svärtan och smärtan
i det sexuella helvetet finns runt hörnet, på andra sidan parken, i
varenda storstad. På botten av världsekonomins sophög ruttnar en
blomsterbädd av kvinnliga liljor; ryska, thailändska, polska.
Och det är nästan enbart män, och ofta så kallade vinnare, som har
makt att hantera kvinnor som förbrukningsvaror och slavar. Men det
tänker man ju inte gärna på, om man är en ung, svensk man, på
långfärdsskridskor, med full fart framåt i den ljusaste av vinterdagar.
Om ni missade Lukas Moodysons 7 filmer i Svt, så kan ni ju alltid hyra någon av dem på Dvd. Själv vill jag rekommendera den ovan, samt Mammut. Men se inte Ett hål i mitt hjärta, där sexmissbruket exploateras även i filmen.
Texten tidigare publicerad i Kristianstadsbladet m.fl 2003