Mannen som slår sig ner bredvid mig på perrongen är berusad. Han håller hårt i sin berusning, liksom stramar upp sig, när han börjar prata med mig. Min första instinkt är att hitta på en ursäkt och gå därifrån. Men det känns onödigt fegt. Vad är det nu han vill säga den här gamla pojken runt femtio, en söndagskväll efter midsommar på en tom perrong i Umeå?
Jo, han vill ha sällskap ut och dricka öl, innan det
försenade tåget kommer in. Det vill jag inte. Det måste jag säga tre, fyra
gånger om. Sen pratar vi om hans hemby i Tärna; om hur alla åkte skidor, och
ja, det vanliga. Han har en oerhört stark stirrande blick, blå ögon som känns
lite som små stenar.
- Om du int´ säger till när tåget går då kan det
bli bråk, säger han.
- Det blir inget bråk, säger jag och ser honom
rätt in i ögonen.
- Jomän, om du int´ - då blir det bråk.
- Vadå bråk? Det blir inget bråk.
Jag ser honom ännu bestämdare i ögonen. Då vänder han bort
blicken och ser generad ut. Sen pratar vi lite till om livet i fjällen, om
hans föräldrar som är 90 och 85, och att han har det stora missödet att han
måste resa ner till Stockholm och jobba. ”Det är ju fan”.
Efter en stunds tjat om den där ölen som jag inte vill ta
lommar han iväg själv till närmsta pizzerian. Friden sänker sig. Men jag tänker
att det är så här man ska göra. Så har manliga (och kvinnliga) författare
alltid gjort: Var skulle annars Faulkner och Hemingway, Doris Lessing och Sara
Lidman fått sina karaktärer och bifigurer ifrån? Den lille mannen med den
istadigt berusade blicken var också en del av det myllrande människosläktet.
Inte att jag är sentimental, bara lite snäll.
En sak har varit en fördel för skrivande män; att de aldrig
behövt skydda sig så mycket som kvinnor: De har kunnat gå in på de tuffa
barerna och lukta av stämning och jargong. De har kunnat färdas hur som helst
med nästan vem som helst utan att vara rädda om sig. De hade möjligen tackat ja
till den där ölen med en främling.
För mig räckte det att testa det jag tror på: Att om man vet
att man har rätt och säger det; då har man makterna på sin sida. ”Det blir
inget bråk”.
Som skrivande människa måste man våga ett och annat. Och
efter att ha varit i den stora vilda naturen nära fjäll, åsar och sjöar, kan
man ju inte bli så plutteborgerlig genast att man väjer för en ensam berusad
man. Människointresset är en bundsförvant, så länge inget hot uppstår. När
Tärna-mannen avvikit talade jag med en statistiker som satt och tänkte på sin
master-uppsats. En ung kvinna, målmedveten och kul. Hon skulle ner till
Göteborg för att höra Springsteen med en vän.
Den sotens korta möten är som alla vet en charm med
resandet. Men det att återvända trofast är ännu större. Så har Marsfjällen, Kultsjön, vattenfallen och forsarna, förkastningsblock,
sandstränder, myr och skog, fått fäste i mig. Och när jag reser dit, är det
målandet/skrivandet jag har med mig. Myren skriver in i mig tusentals vita
hjortronblom. På papperet landar färgerna från barmark och stränder, från
glödande himlar och gråa moln.
I ICA-affären i Umeå gick en stor fet man och hans kvinna
långsamt och surt mumlande mellan mathyllorna, stannade vid köttdisken. Tvekade
och tvekade: ”Jamen för fan vi tar väl det där då”, kom det efter en stund.
Utanför ICA satt en rumänsk gammal kvinna, smal som en spik och med röda
blemmor i ansiktet. ”Jag har lupus” sa hon. Inte vet jag vad det är, men hon
såg lidande ut. Jag gav henne pengar och lättade mitt samvete för jordens
fördömda. Som man måste göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar