Danmark.
Närmare bestämt Själland. Tätnad juligrönska. Trehundraåriga ekar. Fuktig atmosfär. Det har regnat och
klarnar upp mot kvällen. 22 grader i luften. Doftande växtlighet. Det är med
den exaktheten Skovgaard målar sin hage. Men den kunde lika gärna vara en av
"våra" hagar i Östergötland, där maken och jag kryssade undan från
kossorna med hunden under någorlunda koll, för att gå och bada i den tidigt
varma sjön. Bara en odlingszon från Stockholm kunde man bada mellan maj och
september. Och i Danmark, i Danmark, min vän, där har jag badat vid Kystens
perle, och ute på Amager. Och en gång vid Råbjerg mile, i Västerhavet; en helt
annan zon. Sandigt som i Sahara. Sand som hela tiden flyttar sig, korn efter
korn, storm efter storm. Ibland drar sanden med sig hela hus, kyrkor och torn,
ner i dynerna. Som sand, som korn flyttar sig ett efter ett, så kan man också
tänka på människan. Eller som en hage - lite gräs och blom. Inte många av oss
liknar trehundraåriga ekar, och är det inte hur som helst en alltför heroisk idé?
Men att flytta hus med sandkorn - det vore kanske något? Det liknar skrivandet. Skrot og korn. Det jag nu skriver på utspelar sig till stor del i Danmark. Ibland är det jag som flyttar sand, ibland är sanden på väg att flytta mig. Uhä, som man siger.
P.C. Skovgaard: Nordskoven ved Jægerspris, 1842-43. Klicka för förstoring, det är den värd.
P.C. Skovgaard: Nordskoven ved Jægerspris, 1842-43. Klicka för förstoring, det är den värd.
Snyggt. Jag gillar också när saker byter plats. Har inte tänkt på sand o ekar på år och dag. Men nu gör jag det. Och en cykel.
SvaraRaderaBra med story i Danmark. Alltid bra med utblickar.
Fantastisk målning. Nästan som ett foto, tänkte jag säga, men jag vet inte om det är en komplimang, egentligen.
SvaraRaderaKarin, jag med, cykel. 27 grader i Stockholm ikväll.
SvaraRaderaNorth of: Jag tror Skovgaard har just det som fotorealismen saknar; en mild romantisk presens. Inte olik diktarna från Tha Lake District. Vid ungefär samma tid.