
"Jag
 har all förståelse för författarens vilja att placera den själfulla och
 individualistiska Hilma i en konkret och konfliktfylld social 
verklighet. Det behövs. Men problemet är konstnärligt: I vissa kapitel 
lyfter romanen och får ett organiskt liv, i andra plottras berättelsen 
sönder av en drift att vara på två ställen samtidigt, i en objektiv 
berättare, i Hilmas inre liv, i väninnornas små dialoger, i ekonomiska 
problem, i feministiska synpunkter på tjockmagade herrar och deras 
förargliga och nedlåtande epitet för kvinnor, hustrur och kvinnliga 
konstnärer. Omtagningarna är många och bifigurerna rätt ytligt 
skisserade.
Svårigheterna med en biografisk roman 
är ju; hur mycket ska man förklara om huvudpersonen, och när ska man 
lämna en öppning för det ovetbara? I Anna Laestadius Larssons 
berättarstil blir ämnet på något sätt alltför detaljerat beskrivet. Det 
lämnar mig, som läsare, med en viss övermättnad."

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar