Ingen gjorde dig illa. Ingen släckte ljuset och grälade
med någon annan hela natten. Den onda mannen på heden
var bara en film du såg. Ingen låste dörren.
Dina frågor blev fullt ut besvarade. Nej. Det där
hände inte.
Du kunde i alla fall inte sjunga, brydde dig inte.
Stunden är
suddig, en Komisk Seriefigur som dör av skratt i kolbrasan. Gissa kan alla.
suddig, en Komisk Seriefigur som dör av skratt i kolbrasan. Gissa kan alla.
Ingen tvingade dig. Du ville själv gå den där dagen. Bönade. Du valde klänningen. Här är fotografierna, se på dig. Kolla in
oss alla,
leende och vinkande, yngre. Hela grejen finns bara i
ditt huvud.
Det du minns
är intryck; vi har fakta. Det var vi som angav tonen.
Din
barndoms hemliga polis var äldre och klokare än du, större
än du. Kom ihåg ljudet av deras röster. Bang, Bang, Bang.
Ingen skickade iväg dig. Det där var en extra ferie, med folk
som du verkade gilla. De var stadiga, fanns inget att vara rädd för.
Det finns ingen utom dig själv att skylla på, om det slutade med tårar.
Det finns ingen utom dig själv att skylla på, om det slutade med tårar.
Vad spelar det för roll nu? Nej, nej, ingen lämnade
syndens
skitspår i din själ och lade dig öppen för Helvetet. Du var
älskad.
Alltid. Vi
gjorde det som var bäst. Vi minns din barndom väl.
________________________________________
Dessutom har jag nyss fattat vem hon är (poet laureate av Skottland), och den här dikten stämde så sorgligt med alla de många berättelser från kvinnor vi hört den senaste tiden. Den här handlar om förljugenheten kring svåra saker i en familj. Och även om jag aldrig varit närheten av det hon, eller de många kvinnorna i me-too-rörelsen, beskriver, så finns ju livslögner, förnekelse och omskrivningar av verkligheten lite varstans. Hela den här double-bind-psykologin, som en annan skotte, även han född i Glasgow, var så bra på att beskriva: Ronald Laing.
Originalet till Duffys dikt finns här.