tisdag 22 december 2015

Också en sorts jul

Jag är trött, seg och fullt inriktad på att bara gå ut i västvinden, i solljuset. Om jag hinner skriva tre timmar är det bra. Men att vara ute i ljuset är första prioritet nu. Det är som en lyx; en solig dag när man bara "hänger" i parken, kollar trädstammarnas linjer mot blå himmel, och strandens kurvatur mot ännu blåare vatten. Änder, svanar och annat löst folk.

Häromdagen mötte jag en katt. Jag stod just och tänkte på Gud - ja faktiskt - och så kom ett litet djur bakifrån och strök sig mot mitt ben. Jag klappade katten innerligt, som man gör med katter. Den var snart nöjd och stack iväg åt sitt håll och jag åt mitt.
Solen, parken, den blåsiga sjön, det är vad jag gör i stället för att shoppa. Shoppa loss, som de säger. Det låter så där.

Här shoppas minimalt. Jag ska fira jul med mina äldsta vänner och deras barn, och till dem ska jag köpa något gott. Det är allt. Sen blir det som sig bör någon kyrkokonsert, bokläsning och andra vänliga möten.
Och solen som steg idag, steg upp ur årets mörkaste natt, det vet alla. Nu gäller det att hänga med, för nu vill själva livet att vi bara blir bättre.

Skål, och god jul, kamrater!


Målning: P C Skovgaard, dansk guldalder.
Och så vill jag gärna länka till en artikel av konstvetaren Carin Franzén, om "konstens omöjlighet" som en motkraft till konstens marknader: Här.

4 kommentarer:

  1. God mat, god dryck, god samvaro, god läsning och kanske en skriven rad - det är en god jul. God jul, Gabi!

    SvaraRadera
  2. Skål och god jul! Här blir det få paket och mindre mat än någonsin - men de närmaste släktingarna finns här.
    Å, vad jag längtar efter ljuset! Det har varit en så mörk höst, på många sätt.

    SvaraRadera
  3. Ja, Lena. Det har varit så ini helvete trist, och förfärligt i världen. Det kan bara bli bättre, som vi optimister säger. Men även vi har fel ibland.
    Hur som - jag önskar dig fred, frid och skoj. Och - att det nya året blir - kollektivt sett - bättre än det gångna.

    SvaraRadera