onsdag 22 juli 2015

Morgonraga med svajande träd


Det är en sommarmorgon
 det är en vintermorgon
      det är en ny morgon
          blåögd som en kattunge och solen

Jag har nog ingen riktig koll på mitt liv
jag säger att jag arbetar jämt, men jag
arbetar högst fyra timmar, oftast två
helg som vardag

Jag har nog ingen riktig koll
jag ser att träden på gården står och svajar lite
det är vad jag tycker om och
ett par män, ett par kvinnor
    Det är vad det är

Jag har nog ingen riktig koll, jag vill inte ha det
jag tycker om när det rör sig,
när jag rörs, det är en kvinnlig sak,
     Det är det

De har gått förbi ibland, de med kontroll
eller de som ville ha det
det var alltid klor och hemligheter
       små fula saker som rakades undan från andra
stölder och förskingringar och smussel och business
    fult var det
        Det var det

Sommarmorgon nu, vintermorgon sen
Växterna här som rör sig i blåsten
En rabatt som någon haft omsorg om
   en skog, en häst, en kvinna, en man, som
        man har brytt sig om och aldrig lurat
                   
Det var det goda, så var det.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar