fredag 24 juli 2015

Göra solsken

Om man nu säger sommar. Om man nu säger rosornas tid, för att rosorna blommar som aldrig förr. Om man nu säger att träden doftar mer efter regn. Balsampoppeln doftar. Och resterna av en schersminbuske. Och dungar av konstiga blommor jag aldrig vet namnet på.

Och prästkragar doftar inte, men står sig. Blåklockan har blommat över, och blåelden är svag. Ja, elden är svag och vattnet är kallt. Men engelsmannen hoppade i och upp på bryggan igen. I och upp igen. Tre gånger, som en äkta britt. Det är ju brittsommar, mer än sommar. Och vid samma tid förra året var det 30 grader och vi simmade ofta och länge.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till så längtar jag efter verklig sommar. Som den var förra året. Och förrförra. Och även september i Lappland var mer soligt än det här. Ja, man får klaga. Men jag måste resa också. Till ett varmare hav. Måste tänka på det; att jag kan resa. Och släppa min bok och mina bindningar ett tag. Släppa och resa.

Men innan dess blir det en bättre tid här runt 8:e augusti. Om nu augusti-augurerna stämmer. Om Gud är med oss och solen och den allmängiltiga karman. Jag tror vi satsar på den ändå. Den allmänneliga karman, som likt vädret gäller för alla. Och skiner lika över alla. Om den bara nu vill. Göra solsken.



                                                Målning: Vincent van Gogh.

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas du har rätt. Det är inte riktig sommar förrän man kan gå ut ur huset i skymningen och in i ett ännu varmt, stilla sommarrum och sitta vid ett trädgårdsbord och

    "känna hur allt är i allt, på en gång sitt slut och sin början,
    känna att här och nu är både ens avfärd och hemkomst,
    känna hur död och liv är starka som vin inom en!"

    SvaraRadera
  2. Eller - som i Lappland - man går runt i ett ljust hus hela nätterna, och så - blopp - är det mörkare, som nu. Såg att dagarna kortas där uppe med en timme i veckan. Men Lofoten har åtminstone sol. Kände suget. Men 11 grader eller 13. Tror det blir något söderut i år.
    Ha det gott,

    SvaraRadera
  3. Vid midsommar var det drygt 20 i solen i Sorsele-trakten. Ljust dygnet runt och INGA MYGG! pga den kalla våren.
    Sen återkom kylan. Syrenen slog ut för en vecka sen - över en månad mellan hägg och syren.

    Dofterna och grönskan är förmildrande omständigheter. (Fast jag ska inte klaga, jag har varit utomlands i tre veckor.)

    SvaraRadera