lördag 21 juni 2014

Sommarsolstånd


Nu kan jag inte ge er en bättre målare än Zorn, och hoppas ni inte tröttnat. Skulle till att presentera några av hans gam-porr-bilder, men tänkte det blev för livat för mina läsare. Så vi tar den mer klassiska midsommardansen, och så den fina bilden av en kvinna som ror. Sålunda haver man dansat, sålunda haver man rott, och skall göra igen. Skön helg!

Anders Zorn, 1897


Det fina med midsommarsolståndet, som nu blev en smula kallt, är att det pågår i tre dygn, när solen står ungefär lika högt. 21: a är den riktiga peaken. Och så måste jag dela den här med er: Jämtländsk brudmarsch. Lyssna på medelhög nivå. Den nyckelharpospelaren kan!

3 kommentarer:

  1. Zornmuseet blir ett stopp på en längre resa senare i sommar.

    SvaraRadera
  2. Zorn är en av våra få geniala konstnärer. En riktig Kulturman i positiv bemärkelse!

    SvaraRadera
  3. Lennart: Ja -a. Där har jag konstigt nog inte varit, trots att maken och jag spenderade både sommardagar och vinter vid Siljan.

    Anna: Han är en fabulös målare, ljuset, sensualismen. Hur allt är som i rörelse i hans målningar.
    Fast hur han var som människa har j ingen aning om. Ryktesvis har han det ju sådär.

    SvaraRadera