tisdag 3 juni 2014

Putin och jag

Häromnatten hade jag en dröm - nej, gå inte! - som såg ut så här. Filmen rullar, kameran går: Jag är i ett ganska dunkelt rum med en del andra människor, inte party, snarare någon sorts pressrelease eller diplomatisk mottagning. Jag och Putin står nära dörren (antar att båda vill lämna rummet). Han har några små apparater med sig (apparatjnik) som han på något sätt visar fram så där som pojkar gör. Jag tittar lite avspänt på grejerna och säger skämtsamt till Vladimir: Är det de där grejerna du håller på och övervakar folk med? Putin ler, det uppstår en situation som är lekfullt provokativ, han skrattar till och med. Och - bäst av allt - jag är inte ett dugg rädd för honom.

Nu bor jag ju inte i Ryssland - Gott Sei Dank - och jag är sannerligen ingen putinista. Men det är något med den här drömmen som jag vill berätta för er. Ni får gissa vad. Jag har inget tolkningsföreträde.

12 kommentarer:

  1. Putin som pojke? Babyface-Putin?
    Maktmänniska som förefaller ofarlig. Du är i nån sorts roll som en milt överseende mamma. "Boys will be boys", typ.
    Är det nåt sånt?
    Det var bara dom tankar som kom.

    SvaraRadera
  2. Kanske. Fast jag var inte mammig. Mera lite distanserad, och förvånad över att han inte skrämde mig. Lite som att drömma att man tämjer lejon i stället för att springa framför dem.

    Jag tror så klart inte det har med världspolitiken att göra.
    Men samtal eller bara kontakter blir ju oftast bättre om inte den ena parten är helt fördunklad av svartmåleri.

    Vem vet - kanske Putin är en del av mig. Jag är i varje fall inte en del av honom. Undrar vad en sån människa drömmer om. Ubåtar?

    SvaraRadera
  3. Vorsicht! Du kanske inte är den enda. Som drömmer denna dröm. Utan genom miljoner andra drömmar, runt om i väst, skrider en tämjd, nästan vänlig Putin. Alltsammans styrs från en bunker vid Norra Ishavet. Underjordiskt kontrollrum där högeffektiva robotar rattar blinkande bräden med spakar och mätpaneler. Täcknamn: Operation sövda själar.

    SvaraRadera
  4. Det där tror jag inte ett dugg på. Politiker är mer pragmatiska än jag. Och jag är inte något lackmuspapper för allmänna stämningar. Nej Jcb, din tolkning är politiserad, min skule nog handla mer om det antiauktoritära. Tror jag.

    Roligt att höra av dig igen. Och din fantasifulla tolkning ; )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ville ej politisera. Jag bara såg nån gammal Bondfilm framför mig, vita rockar, hemligt laboratorium, planer på världsherravälde. Etc. Nåt helt annat: hur har du det med Roslagen? Du är väl fortfarande där, om somrarna?

      Radera
    2. Nej du, detta var ju inget alls att träta om. Jag förstår. Drömmar är små juveler till filmscener.

      Har varit mera i Lappland än i Roslagen på senare år. Av olika orsaker. Och ni?

      Radera
    3. Hänger fortfarande på ICA Flygfyren i Norrtälje.

      Radera
    4. Ha ha. Där har jag varit inne en gång på alla år. Men en gång i tiden hade vi cykelavstånd till affärn. Inte nu längre. Stackars lilla landsbygd.

      Radera
    5. Känner du till en ort som heter Velända? Där fanns en gammal lanthandel. Som sen stängde. Nu har den precis brunnit ned till grunden. Ser apokalyptiskt ut när man susar förbi. Aska i vinden.

      Radera
    6. Nej, men jag känner till Västerbyn, där vägen riktigt börjar slingra sig. Låt oss så annat än aska i vinden ; )
      Glad Pingst.

      Konstigt med alla dessa helger. Men vad rager det mig.

      Radera
  5. Vilken originell dröm! Jag tolkar det som att Putin trängde sig in i din dröm med meddelandet - naturligtvis är det ditt undermedvetna som talar - att den av politiker och medier strängt regisserade nyhetsförmedlingen och informationsflödet ändå kan ifrågasättas, av en vaken person som du, och bluffen avslöjas. Du har honom på kornet där, eller hur?

    SvaraRadera
  6. Hej Anna, du är då en vänlig själ. Jag har faktiskt ingen aning om budskapet. Mer än att det kändes när jag vaknade som en viss befrielse. Från auktoritetstro-och rädsla, kanske.

    SvaraRadera