måndag 14 april 2014

Flykt och flytt och Kalifornien

Nu kommer flyttfåglarna farande in över Sverige och vissa lyhörda typer står med kikare i ett kärr och avslöjar provenienser. Ett fint ord för vad något kommer ifrån. Själv får jag nöja mig med att om morgonen höra två koltrastar och en skogsduva, glissandon och fraseringar, på gården.

Vi har alla våra provensienser, och våra flykter och flytter. Och det här skulle alls inte handla om fåglar. Utan om människor. Vårt behov av flykt, flyg kanske, eskapism, eller flytt.

Ja, det är inte så roligt. Vilket beror på att jag längtar efter en rejäl flykt, ett flyg, ett flyt. Om jag skriver bra ett tag så kan jag pusta ut och intala mig att jag haft flyt. Men jag kan inte intala mig att hela jag är på väg. Ett och annat måste först bli klart här.

Musiken däremot är min världskarta. Musiken är min enklaste resa. Eller naturen, konsten, och - i goda tider - kärleken. Men är det flykt? Eller är det vad livet ska handla om? Och allt det andra, stretandet och ambitionerna, är det som trögar till oss? Fast - å andra sidan - man ska ju jobba och skapa, vara ifred och bunkra in sig - innan man gör det stora släppet och flyger ut över dalen. 

Min äldsta bästa vän kom just hem från Kalifornien och jag hör på hennes röst i telefon hur många våningar högre och gladare hon är efter att ha sett bergen, stränderna, sälarna, havsuttern, redwoodskogen och sin dotter med man. Hur de tillbringade nätterna i husbåten och dagarna på långa resor utmed kusten, och långt ut på havet. Så långt man måste för att få se valarna tumla och vända upp sin stjärtfena. Och detta har vi kärt. Även när det tillfaller en annan.


Bilder från Kaliforniskt liv.

 


Mira i Redwoodskogen och på Stanford University.
Samtliga foton: Mira Stolpe Törneman. Mer av hennes fotosamling finns här: vhttp://ink361.com/app/users/ig-231738461/mirastolpetorneman/photos

2 kommentarer:

  1. Fina bilder. Tack. Kalifornien gjorde mig glatt överraskad när jag kom dit första gången i början av 90-talet. Visste inte att det fanns så mycket fantastisk natur och djurliv där. Och visste inte heller mycket om historien där - indianerna, det spanska inflytandet m.m.
    Såg sjölejon, havsutter och blåval...och så dom där stora träden som dom har: Redwood och Sequoia. Sen har det blivit USA ytterligare ett par gånger, olika delar. Ett sånt stort stort land och som har så mycket att bjuda på av natur, djurliv osv och kultur och historia. Även om historien inte sträcker sig så långt tillbaka som i gamla Europa förstås. Men det finns mycket att se och uppleva och det är lätt att resa där. Jag skulle gärna åka dit igen om tillfälle ges. Fast för oss blir det ju mest Australien numera.

    SvaraRadera
  2. Tänk - att du varit där också. Jag borde ha rest när jag hade inbjudningar som ung. Nu vete katten. Man får se.

    SvaraRadera