lördag 8 juni 2013

Varning: Reklam

Reklam för kvalitet alltså - det kan jag acceptera, även om det kommer från ett oväntat håll; mitt.

I en fint belägen shop i hörnan av Gamla Stan ligger Nautiska Magasinet. Där har jag köpt den bästa, snyggaste yllekoftan i mitt liv, märket Boomerang; av en kvalitet som man vet håller fram till 80-årsdagen, minst. Nu är det kanske något snobbigt förenat med denna shop, anknuten som den är till Kungliga Svenska Segelsällskapet. Men vad katten - man har ju själv seglat. Och stämningen i shopen är i varje fall osnobbig.
Pointen för mig är inte f.n. segellivet utan hela livet. Med en sån kofta står man sig. Dessutom har jag på Nautiska inköpt två par sockor, för 100 kr styck. Enfärgade, formfasta, håller i tre år.

På Åhlens får man tre för hundra, de har blommor, ränder och rutor, men håller högst tre månader/styck. Dagens tips alltså: Nautiska. Finns - och här fattar ni snobbfaktorn - i Stockholm, Sandhamn, Smögen, Marstrand, Vaxholm.  Men kvalitet är bra för miljön, och avstressande för människan. Laga, bevara, köpa hållbart. Vandra och leva utan ständiga hål på sockan. Segla vidare.

(Det här inlägget skrevs vid en helt annan tidpunkt men blev hängande, jag vet - nu gäller sandaler och bomull.)

Ja, och så var jag ute några dar i barndomens skärgård. Vackert som tusan. Ejdrarna ojkade ännu, vid holmen ute på fjärden. Solnedgången annars helt tyst. Adam och Eva. Mandelblom. Samt var huset omringat av liljekonvaljer och doften låg i skymningen överallt. Svalorna fanns och flög in under bryggan. På kvällarna när havsluften lojt blåste in från öster behövdes koftan. Asken ännu ej utslagen. Fästingarna ännu ej vakna. När de är där vill jag helst inte gå "utan strumpor och skor". Var är den sommaren?
Men i Lappland går det bra.

2 kommentarer:

  1. Har varit på Nautiska flera gånger,jag kan inte se mig mätt på marininfluerade mässingsprylar.Inte mycket jag har råd med där inne,men en bok har det blivit,Svenska fyrar,som är underbar att sitta på balkongen och bläddra i.

    SvaraRadera
  2. Åh, svenska fyrar. En av mina drömresor skulle gå till dem.
    Vår närmaste i barndomen var Simpnäs fyr; och hela den havsremsan är så vacker.
    Närmaste fyr jag sedan varit vid var Långe Jan, med min man.

    Men visst är det dyrt på nautiska. jag fick en 1.500-kronorskoftan på rea dock för 700. Tips!

    SvaraRadera