onsdag 29 maj 2013

Englands torraste skådespelare: Peter Capaldi

Paradoxernas mästare, i rollen som nyhetsredaktören i The Hour: Stel, stram, med kutig rygg och hämmad röst; en gestalt som man fascineras av och ibland skrattar åt; en tråkig, distanserad, intill benen koncentrerad man, med en plötslig, instinktiv rättsnit och en lika plötslig, översvämmande vrede.
Scenen där han tvångsmåssigt flyttar sina papper och prylar hit och dit på ett stort skrivbord, flyttar igen, slänger, kastar, demolerar alltihop i ett sorgset vredesutbrott är en av de bästa scener som gjorts för television. Man behöver inte gå på bio när vissa serier nuförtiden är mycket bättre.

Peter Capaldi gör ett motval i sin roll som Randall Brown, använder det som skådespelare har svårast för; charmlöshet, icke-förförelse, total brist på glamour. Han kommer i centrum genom att vara just ingenting. Onåbar men med en hemlig styrka.
Det är märkligt för en som levt så nära skådespelare hela sitt liv att återfå en insikt: Om vad som är humanismen i skådespeleriet: Inlevelsen i någon, en Falstaff, en Mary Tyrone, en Yvonne, prinsessa av Burgund, en Randall Brown - framspelad utan människoförakt, med nyanserna i behåll, och en ömhet för den konstiga gestalten, vem det vara må.

Samtidigt ser jag vad Peter Capaldi har, som rätt många engelska aktörer har; Helen Mirren, Maggie Smith, Michael Gambon, bland andra: De är karaktärsskådespelare. De bygger en roll inifrån, samtidigt helt olik dem själva. Den sortens skådespeleri har vi mindre av i Sverige, i varje fall i den här generationen.

Men, se The Hour; en djupt allvarsam, skickligt berättad och suveränt skådespelad historia om nyhetsjournalistikens mod och allvar inför hotet från penningmaffia, sexmaffia, kriminellt involverad företagsamhet, korrupta politiker och lika korrupta polischefer. En serie med 50-talsbakgrund, full med personliga relationer, psykologiska spänningar och annat kul, men där huvudlinjen handlar om den plutokratiska förskjutningen av makten. Den vi nu lever med.


Varje avsnitt kan bara ses en vecka efter sändning. Länk till serien på Svt och Svt Play. Nördar kan förstås köpa den från BBC.








Och apropå: Länk till George Monbiot: Plutocracy pure and simple.


6 kommentarer:

  1. Tack för en helt suverän recension, Gabrielle. Jag är också galen i engelskt skådespeleri och har ofta frågat mig varför just engelsmännen lyckas så bra.
    Ska du norrut snart? Där verkar det redan vara högsommarvärme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - yes, ska norrut, men har gjort en sväng utåt skärgården först. Konvaljer, ejdrar, ojk. Hoppas sommaren är ung när jag kommer till Lappland. Allt gott till dig!

      Radera
  2. Javisst, du har rätt om Peter Capaldi (det är först nu jag lär mig hans namn) och The Hour. Capaldi gör sin roll mycket bra och även i samspelet med den där mörkhåriga kvinnan som är med i känslomässigt starka scenen på kontoret som du nämner.

    Jag minns Capaldi dels från tv-serien "Trist, herr minister" (The Thick of It), dels från filmen "In the Loop". Om jag minns rätt spelar han samma person i båda, en oerhört snabbpratande och verbalt aggressiv (svordomsosande) "spindoktor" till premiärministern. Skotsk accent. Mycket rapp dialog i både serien och filmen - rätt roligt. Gav väl en smått absurd och kanske lite skrämmande inblick i den politiska maktens korridorer, som det brukar heta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg Javisst Herr Minister, men minns honom inte därifrån. Stra-a-nge. Skotsk accent och snabb replik är en (alltid) bra kombi ; ) Skotsk accent och långsam replik - typ Gordon Brown - inte lika bra.

      Tyvärr missade jag the Hour igår p gr av skärgårdsresa. Men det kan jag ta igen.

      Radera
  3. Det enda positiva med min egen blogg var att du brukade titta in och kommentera, nu har du slutat(samt en annan till)Varför ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför är en konstig fråga. Jag har prövat komma in på din blogg men den verkade nedlagd.

      Radera