lördag 4 augusti 2012

Ligga gräs

Soliga dagar i följd. Man blir yr av skönhet. Solen står högt och bränner lagom fint. Alla fjällen syns till klockan tolv på natten. Och jag har cyklat hit och dit och upp och ner och ut på de yttersta uddarna tills kroppen säger sluta. Nu ligger jag i gräs. Mellan klöver och prästkragar, mellan vatten och björk. Flugor omkring mig, enstaka mygg. Jag bryr mig inget om det. Men jag blir plötsligt nyfiken på vilken tonart de summar i. Flugan: F-moll? Små mygg: D dur? Och normalmyggen: A moll mot ass? Jag tycker det här är jätteintressant och kunde nog göra det till ett projekt med någon musiker med absolut gehör. Något jag annars brukar skryta om att jag själv har. Men för det första är det väl mest skryt, för det andra gäller det musik; inte insekter.
Kanske man kan googla svaret på humlors, bins, flugors och myggors sum-zum-toner? Om inte finns här ett uppdrag.

8 kommentarer:

  1. Åh, det låter härligt. Jag är tillbaka i storstan efter en tid på ön i Hälsingland. Saknar havet. Och saknar inte minst det mjuka underlaget. Att gå på mjuka stigar eller på sandstrand är verkligen nåt helt annat än på dessa hårda trottoarer och asfaltgator. Känns i kroppen.
    Men det är fint på sitt sätt i Stockholm också. Måste vara en av världens vackraste städer i alla fall om sommaren.
    Om myggornas tonart vet jag inget men roligt uppslag.
    Önskar dig en fortsatt skön tid däruppe.

    SvaraRadera
  2. Hej Gabrielle. Ja, det du säger om underlaget för våra fötter, är precist. Kroppen njuter av att gå på mossemark, tuvor, och personligen får jag nästan en kris av gator numera.

    Men, som sagts här tidigare, Stockholm är en skönhetsdrottning. Så det så. Ha det fortsatt gott!

    SvaraRadera
  3. Du är inte den första som vill göra musik med insektstoner!
    Skådespelerskan Gaby Stenberg ägnade en sommar åt att spela in insekters flygtoner. Hon fick ihop en hel skala att göra melodier av. Det blev ett mycket bra radioprogram, som jag har spelat in. Jag mejlar dig gärna ljudfilen, om du ger mig en adress?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Margareta! Läser Nina Burtons bok Livets tunna väggar just nu och där berättar hon om Gaby Stenbergs inspelning av insekters flygtoner. Jag ville få veta mer om det och det enda jag kunde hitta på nätet är din kommentar här. Skulle du kanske kunna skicka mig ljudfilen också? eller varsågod och skriv lite mer om radioprogrammet (radiostationen, ledaren, datumet osv) så kanske lyckas jag med att hitta det nånstans på nätet. Tack på förhand.

      Radera
  4. Åh - vad kul!
    Du har min mailadress på toppen av min bloggsida,
    borde vara synlig?

    Tack för generositeten!

    SvaraRadera
  5. Nej, jag ser ingen adress! Kanske den bara är synlig om man är inloggad på något bloggkonto? Jag har inget sånt.

    SvaraRadera
  6. Tackar!
    Filen var för stor för att mejla, så jag skickade den via Yousendit. De ska skicka dig ett mejl med en länk till filen, så kan du ladda ner den därifrån. Hoppas det fungerar...

    SvaraRadera