tisdag 3 juli 2012

Danmark i mitt hjärta


Danmark. Närmare bestämt Själland. Tätnad juligrönska. Trehundraåriga ekar. Fuktig atmosfär. Det har regnat och klarnar upp mot kvällen. 22 grader i luften. Doftande växtlighet. Det är med den exaktheten Skovgaard målar sin hage. Men den kunde lika gärna vara en av "våra" hagar i Östergötland, där maken och jag kryssade undan från kossorna med hunden under någorlunda koll, för att gå och bada i den tidigt varma sjön. Bara en odlingszon från Stockholm kunde man bada mellan maj och september. Och i Danmark, i Danmark, min vän, där har jag badat vid Kystens perle, och ute på Amager. Och en gång vid Råbjerg mile, i Västerhavet; en helt annan zon. Sandigt som i Sahara. Sand som hela tiden flyttar sig, korn efter korn, storm efter storm. Ibland drar sanden med sig hela hus, kyrkor och torn, ner i dynerna. Som sand, som korn flyttar sig ett efter ett, så kan man också tänka på människan. Eller som en hage - lite gräs och blom. Inte många av oss liknar trehundraåriga ekar, och är det inte hur som helst en alltför heroisk idé? Men att flytta hus med sandkorn - det vore kanske något? Det liknar skrivandet. Skrot og korn. Det jag nu skriver på utspelar sig till stor del i Danmark. Ibland är det jag som flyttar sand, ibland är sanden på väg att flytta mig. Uhä, som man siger.

P.C. Skovgaard: Nordskoven ved Jægerspris, 1842-43. Klicka för förstoring, det är den värd.

3 kommentarer:

  1. Snyggt. Jag gillar också när saker byter plats. Har inte tänkt på sand o ekar på år och dag. Men nu gör jag det. Och en cykel.
    Bra med story i Danmark. Alltid bra med utblickar.

    SvaraRadera
  2. Fantastisk målning. Nästan som ett foto, tänkte jag säga, men jag vet inte om det är en komplimang, egentligen.

    SvaraRadera
  3. Karin, jag med, cykel. 27 grader i Stockholm ikväll.

    North of: Jag tror Skovgaard har just det som fotorealismen saknar; en mild romantisk presens. Inte olik diktarna från Tha Lake District. Vid ungefär samma tid.

    SvaraRadera