lördag 28 januari 2012

Söder Stalingrad och Thåströms Nej Tack

Min svåger skådespelaren – som just nu jobbar på annan ort – erbjöd mig en fristad i sin lägenhet på Söder. Jag kallar honom ”svåger” fast han och syrran inte är gifta; de har en långvarig god sammanhållning. Jag gillar att använda dessa släktbeteckningar i vår skäligen lilla släkt. Två svågrar alltså. En ingift och en oingift. Två människor med vett och värme.

Men i svågerns lägenhet frös jag. Där var tyst som i graven, och det kan ju ha varit det; men temperaturen låg också långt under den i hemmahuset. Iklädd alla kläder samt överdragen svågerns jättelika morgonrock, typ manstält, kunde jag sitta in mig i kvällssoffan och vid morgonkaffet. Skönt. Så fridfullt som jag inte haft det på länge i mitt oborstade ombyggnadshus. (Fem års buller, varav två år med ombyggnationer av misslyckade ombyggnationer).

Undrar om en eller annan Freud kommer att upptäcka – när det är försent förstås – att det finns något som kan kallas ombyggnadsneuroser. Man bygger och bygger om, och blir ändå inte riktigt lika lycklig som man hoppats. Ungefär som folk som gifter sig tre till åtta gånger, eller ideligen opererar om sina kroppsdelar.
Men, asch, jag ska väl vara tolerant så här i slutet av januari när alla längtar sig sprickfärdiga efter balkonger och slingerväxter och det där lilla glaset vin i hängbåset. Själv tänker jag mig alltid en längre utflykt än balkongen, och det är på berg och hav jag ska lägga de pengar jag har över. Inte på en låda järn.

I alla fall; man kan med tanke på tidens übermaterialistiska värderingar - och trots det något risiga ljudet - ta sig en Thåströmlåt som säger en hel del om skillnaden mellan människor. Att Thåström menar vad han sjunger förstår man av det där gamla Superbudet han en gång nobbade: 18 miljoner som han tackade nej till för att han inte ville sälja sin själ ens till något så banalt som Återförening-Av-Ett-Rockband som splittrats för länge sen. Han tyckte i ärlighetens namn Det Var Över. Hur många gör som han? Tackar nej till miljoner för att rädda sin själ, eller sin personlighet? Inte hans musiker-och-generationskolleger, i alla fall, som säljer sig till varenda krystat TV-program.
All konst handlar om: Leave in time. All levnadskonst också.

Till min s.k. levnadskonst hör att jag ibland tycker om att ha tråkigt. Brukar kalla det lugn och ro. Men på Söder var det trist; det är en annan sak. Bortsett från alla gulliga träkåkar och höga backar intill min svågers plejs, så var resten trist. Gatorna mot Medborgarplatsen var alltför långa och mörka och enahanda. Söder på sommaren är finemang, alla sitter ute, Medis funkar som piazza och i Björns Trädgård lägger körsbärsträden sina fallande blommor över skejtarnas kepsar. Men så här års är det lite Stalingrad över det hela. Inklusive frosthalka.

I alla fall. Jag bodde in mig i svågerns lägenhet, med tysta grannar, och expansiv bokhylla. Hittade genast Bruno K Öijers samlade (Helena har hintat att jag har en lucka visavi Öijer) och läste med ökad förståelse mannen vars look alltid skrämt mig. I hans morgonrock kan ingen bo, har jag väl tänkt. Men han är en sant ropande röst i öknen, som man ska läsa lite i taget, annars blir det för sorgligt. (Jag märker också att man är i otakt - med den tiden - om man hör på Thåström utan att läsa Öijer; de två är släkt).

Hittade även Kerstin Ekmans senaste och har betat i mig hälften av den ironiska klokskapen, med nöje, samt väntar på att öppna Borges Minnen och William Shakespeares samlade verk på engelska (jag har bara sex av pjäserna plus sonetterna hemma).
Sen har ju svågern ett par hyllmeter deckare som inte intresserar mig - är det här en könsskillnad månne? - men framförallt ett par Ahlin och Eyvind Johnson jag inte läst.

Jag har alltid haft lätt för övergången till andras hem. Numera är jag sorgligt förtjust i min egen färgglada tråkighet, och momentant kände jag mig spökig i den tomma, välstädade funkisgrottan. Spöket öppnade därför ett fönster och prövade utsikten mot gården, men den var inte mycket att se. Kala funkisfasader på hela motsatta sidan, inte ett enda träd. Medan jag hos mig kan blicka ut på en rik variation av husfasader och många roliga sorters trapphusfönster. Samt Stor Kastanj, sälg, lönn, alm och syren. I maj blommar Kastanjen rätt in i min middagslagning. Då är jag hemma, för Stockholm norra är bäst i maj. Innan dess blir det – om det blir som planerat – både Lappland och Danmark.

Men medan borrarna sticker i mitt hus så att det gör ont i tänderna kan jag då och då få låna Svågerns tysta bo. Och inte långt ifrån funkisgrottan bor Helena, som ni känner från här inne. Hon bor också funkis, men vid ett litet fält. Med man och barn och balkong. Men hon var rätt så lycklig redan innan balkongen, har jag för mig.


15 kommentarer:

  1. Jag har alltid "bott gammalt" - i lägenheter med ordentlig takhöjd och profilerade dörrar och sånt - och trivts med det. Förutom då tiden på det helnyktra studenthemmet som inte var så helnyktert som dom hoppades på.
    Din utsikt...ja, det ser nästan ut som nånstans i Italien. Fint! Men det här med balkong har du inte förstått, tror jag. Det är faktiskt en frihetskänsla att ha en balkong att gå ut på (med eller utan ett glas vin) och t.o.m. att bara öppna dörren till. Särskilt om man bor i innerstan tror jag.
    Bruno K Öijer...jag har hans diktsamling "Dimman av allt" och den läste jag om och om igen hösten efter att min mamma gått bort. Om det var nån sorts tröst eller inte vet jag inte. Men det kändes bra att läsa Öijer då.

    SvaraRadera
  2. Joda, det är klart jag förstår värdet av balkonger; jag tillåter mig bara att jämföra vad man vill lägga 130.000 på. För mig är det resor. Dessutom vet vi ju av erfarenhet att folk tar ombyggnadslån som de ibland inte mäktar med.

    Samt är min text naturligt nog präglad av irritation på långvarigt byggbuller i en lägenhet där jag bott i många år. Det blir så många fel också hela tiden; tak som rinner, golv som buktar, rör som läcker. Amatöristiskt!

    Men inte missunnar jag mina grannar - en del av dem vänner - en balkong; då hade jag gått med i lilla motståndsgruppen.

    Öijer är senkommen i mitt liv, som jag antydde. Jag tror faktiskt på den där kompromisslösheten han utstrålar, trots att han är så teatralisk. Hans dikter är bättre än jag kunnat föreställa mig; avskalade, råkänsliga, och mycket mera opoetiskt direkta än till ex. Tranströmer.

    Fint att du kunde sitta med rösten av en poet, i en sorg.

    PS: Fotot är inte från min gård, men likt.

    SvaraRadera
  3. Väldigt fin bild. Ser inte ut som Stalingrad (vilket är en liten förolämpning faktiskt) Vet inte var du bor men Kungsholmen är väl det sanna Sibirien...

    Ja, de är släkt, thåström och öijer. Gillar thåström mindre. Öijer slinker ner i mig när och var som helst, han är som en ande. Fast bättre än "Det förlorade ordet" har han inte lyckats vara.

    Jo, jag tror hela stan har fått en slags bygg neuros; var man än kommer är det byggställningar (som här i huset bredvid) eller så är det nya gallerior som ska in i stadsbilden. Har man inga jobb så skapar man väl dem eller ....?

    SvaraRadera
  4. Kom på att både Beatles och ABBA tackat nej till förfrågningar. ABBA sa nej till vad de sa: ett mindre lands BNP. Och Beatles sa nej till 450 miljoner Dollar för EN spelning, med McCartneys kommentar, att "man kan inte värma upp en suffle´".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer än jag visste - men då får man betänka att det var ett par miljonärer/miljardärer som tackade nej, medan Tåström...ja, något annat.

      Radera
  5. Bilden var sas motsatsen till Stalingrad.
    Och du - jag skrev att jag gillar Söder på sommaren.
    Samt; allt sånt här är subjektivt som ett yl och ska så vara!

    Byggbranschen: är till vissa delar livsfarligt nära att bli kriminell. Svarta pengar, tvättade pengar, polska svartjobbare med 60 kr i timmen, dåligt arbetar-skydd, osv.

    Men annars är det ju en rätt okej gammal New Deal-idé, att sätta fart på ekonomin med byggande och utvecklande av infrastruktur. Bara det "felet" att man bygger dyra bostadsrätter och gallerior, i stället för att se till att tusentals unga får flytta hemifrån till schyssta hyresrätter. Samt att man inte säljer ut sjukhem, förskolor, vårdcentraler etc, för horribla underpriser. Ja, du vet.

    SvaraRadera
  6. Här står en ställning mot väggen sen ett par månader och jag har alddrig sett en arbetare...bara några hammarslag nångång tidigt en morgon. Och det var INTE kopparslagarna :)

    SvaraRadera
  7. Det är alltid tidig morgon när de hamrar som bäst, särskilt om du haft en dålig natt. Sen går de klockan två, och du har en dålig dag - brukar vi säga i det här huset.

    SvaraRadera
  8. Vad kul att du föll för Öijer! Och Thåström (med Imperiet) har ju gjort en låt, eller vad man ska kalla det, av en av hans dikter: "Vykort", från Giljotin, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sjungande och mässande poeternas sällskap finns alltså...inte bara de döda poeternas.
      Tåström spelar f.ö. i Umeå 29 mars, om det är nån som vill veta´t.

      Men så mycket decibelmässa orkar jag inte med just nu.

      Radera
  9. Hm...nu vet jag var bilden kommer ifrån: Brända tomten i Gamla stan. Jag gick förbi där i dag. Kom ut sent och det var redan rätt mörkt. Men jag tog mig till Gamla stan och vandrade sen runt i smala folktomma gränder upplysta av gammaldags gatlyktor. Nästan lite magiskt. Så lite folk, så lugnt och tyst. Och så dessa riktigt gamla hus.
    Far from the maddening Skeppsbron, Munkbroleden och Västerlånggatan./Gabrielle RW

    SvaraRadera
  10. Ja, jag har inte fotat på min gård, som sagt, men det är snarlikt.

    Såg du programmet om Slussen igår, G. RW? Det var en sorglustig blandning av arkitekter som snabbade på sina redan snabba beslut och fick små propåer från stadsbyggnadschefer. Allt verkade rätt hafsigt och improviserat; och mot det ställdes gubb-gänget, utesovarna, i Slussen-området.
    Jag blev inte klok på det där programmet; varför ställa stressade arkitekter mot enbart uteliggare, och så en liten flock med demonstranter som betraktades von oben, från arkitektkontorets fönster.
    Se det!
    Det var hur som helst tydligt, ur rent saklig synpunkt, att slutprodukten/slussenmodellen delvis stressades fram, och att Ingen av de inblandade verkade ha en riktig överblick. Produktionen måste bara köra på, och kontoret ha ut sin lön, även till den fryntliga engelsman som alltid sa: good, good, och deltog högst tre dar i veckan.

    SvaraRadera
  11. Om fotot: nej visst, jag vet att det inte är din gård. Men det är en fin bild. Och Brända Tomten i Gamla stan är fint på vintern också som jag såg häromdan.

    Slussen ja...jag tittade på programmet och känner mig smått missmodig efteråt. Som sagt von-oben-attityd mot dom som demonstrerade. Man skrattar och säger bara att demonstranterna är mot allt nytt utan att ens veta hur förslaget ser ut. "Ganska gulligt..." Klapp klapp på huvet.

    Och så dessa uteliggare och udda typer som vistas vid Slussen och ägnades en rätt stor del av programmet. Charmiga porträtt av människor som lever lite vid sidan om. Men vetskapen att dom nog ska städas bort i nya Slussen känns ju smått sorglig. Ibland är det rätt trist att tänka att alla vinklar och vrår i stan ska vara så iordninggjorda, uttänkta, välstädade, prydliga. Det ruffiga, lite slitna och oordnade får inte vara kvar. Fast så får man väl inte tycka, då är man antagligen en bakåtsträvare eller nåt.

    Riktigt vad man ville med programmet vet jag inte. Var programmakarna för eller emot? Kanske mer på mot-sidan ändå eftersom det som du skriver visar på en rätt hafsig process. Programmet var ju annars mest en bild av dagens Slussen, människor, stämningar och så. Fina bilder var det. Men blev missmod....vemod..../Gabrielle RW

    SvaraRadera
  12. Ja, det blev vemod. Gubbarna hittar väl någon skrothörna annorstädes. Men hur arkitekterna jonglerade med uppdraget kändes verkligen illa; det är en knepig bransch med många tävlingar som kostar, och sen - när man äntligen till hälften kan enas om något - ska det snabbt igenom. För att hela processen är så jävla dyr.
    Nej, det kändes inte bra. Men bra att komma innanför, och se hur det går till.

    Jag har bestämt mig för att mitt gamla Slussen, det får jag hinna se ett tag till, och att man inte riktigt vet hur det blir sen. Kanske kan det finnas visa kvalitéer i det nya, (och då menar jag tamejfan inte gallerior och höghus) som öppnar upp ett annat sorts rum. Men Slussen var en stor del av min ungdom, såklart man klappar för den.

    SvaraRadera