torsdag 5 januari 2012

Snö i ögonfransarna

Just det. One of my favorite things. Klockan två kom snöfallet. Stora vita flingor, typ franskt tvåltvättmedel. Promenad med fluff på ögonen och näsan och kindbenen. Alla hundar svarta mot vitt. Alla tanter och farbröder i silhuett mot vinterhimlens nederbörd. Bilarna aningens omskulpterade. Träden aningens vita.
Efter en halvtimme avtog fluffet och blev till små oansenliga korn. Jaha, det var White Christmas det. Den millimetertjocka snön låg i alla fall kvar under hela promenaden. Ungefär som pudersocker på en mastig chokladkaka. Ungefär som mjäll på en kavaj. Ungefär som strösocker på asfalt. När jag kom hem var den redan smält, utom på gräsmattan utanför vårt hus. Det gick fortfarande att hurra lite inombords. För ett sjukt kort snöfall.
(Allt som ska värderas på TV just nu är nämligen sjukt bra).

Jag önskar alla mina fyrtioåtta läsare en fin trettonhelg, med musik och fluff, mera snö, trevlig samvaro, och bra musik.
Här tänkte jag bjuda på tre heliga konungar, men de vingförsedda gyllene hästarna (antika) får bli en bra bild av det vi alla längtar efter. Lugnt trav och vingar. Mot det gyllene ljuset.

6 kommentarer:

  1. Tack detsamma!
    Åh, vad jag tycker om bilden och det du skriver på slutet! Känner mig riktigt upplyft av tanken på "Lugnt trav och vingar. Mot det gyllene ljuset".
    Och i dag skiner solen och taken mitt emot är vita av frost. Man får vara glad för det lilla.../Gabrielle RW

    SvaraRadera
  2. Även här är vädret... ovanligt: minus 1,8 i morse, knappt någon vind, blå himmel med solsken. Nå, det återgår snart till det normala. Fortsatt trevlig trettonhelg!

    SvaraRadera
  3. Sjukt bra inlägg...du har väl lösögonfransar !

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha, och sol blev det, och allt blir nog som det ska så småningom, i alla fall på kort sikt.

    Peter; lösögonfransar, det var väldigt länge sen.

    SvaraRadera
  5. . och här kommer då en lite försenad dito önskan från nr 49.
    Dina texter är "sjukt bra" !!!

    SvaraRadera
  6. Jamen tack, Malou. Gött att ha dig här. Nu är vi snart hundra ; )
    Förresten skriver du väldigt väl själv; om jag nu bara läste tyska lite mer behändigt....

    SvaraRadera