torsdag 3 november 2011

Tid för stenar


En så här underbar "boulder" har jag liggande i mitt badrum. Gissar att den väger minst två kilo. Den är en minnessten från en sommar länge sen, då jag reste med min man till Norge. Stenarna på bilden kommer från en bukt i New Foundland, min sten kommer från en fjällbäck på Hardangervidda. Där hade den rullat runt i vårflodens virvlar några tusen år innan jag tog upp den och placerade den i baksätet på vår bil. Andra stenar har slipats vid havet, och åter andra har rullat in på stensamlarens blogg.
(Klicka för förstoring).

Tillägg:
Det som lite grann retar mig är att jag har mängder av bilder på minst lika fina stenar som ovan, från rullstensstränderna på Styrsö (mera rosa sten där). Men de ligger på fotopapper och jag har ingen scanner.
Dags att köpa digitalkamera? Tja, kanske. Men att fota kan bli en för lätt variant av bloggeri, som man ser ibland. Och som min vän H sa: "Det är inte så bra att alltid ha en kamera med sig. Som föräldrarna i min dotters skola; varje gång det är nåt extra står de där med sina kameror, i stället för att verkligen vara med. Närvarande liksom".
Minns ni när vi skojade om fotande japaner? Den tiden är över för gott. Och jag börjar längta efter en mer lättflytande bildproduktion än Leicans.

2 kommentarer:

  1. Tack för vacker bild. Tycker om.
    Och så gå åstad och köp dig en digitalkamera (because you're worth it ...). Det är roligt att ha en. Stimulerande för kreativiteten. Och när du ändå håller på kan du köpa dig en scanner också. En sån kan man ha mycket glädje av.
    Min filosofi nu för tiden är att man (=jag) ska göra saker som jag tycker är roligt - förstås under förutsättningar som ekonomi, inte göra andra illa osv , ja du förstår säkert vad jag menar. Jag och mina systrar har massor av gamla och nyare foton i pappersform och vi scannar och skickar till varandra. Har lagt ut en del i bloggen också.

    SvaraRadera
  2. Ja, roligt är bäst.
    Men jag har en viss teknisk faiblesse för Leican, den har en skärpa som är enorm.
    Det ska nog bli digitalkamera här med, men scanner vete tusan, jag har redan en laptop och två datorer och en skrivare här. Är inte precis galen i grejer. Och kokar kaffe med melitta, inte med maskin.

    SvaraRadera