lördag 5 november 2011

Dies Irae - en folkfest.

Domens dag. Pukor och trumpeter, änglar med brinnande svärd. Själarnas bön om försoning och förlåtelse. De förbannades dom till brinnande lågor.
Texten i den katolska mässans Requiem är fylld av svart dramatik. Om man var en känslig själ - född för trehundra år sen - skulle man troligen ta alla dessa varnande ord på djupaste allvar:

"Vredens dag, den dagen
skall upplösa all världen i aska,
enligt Davids och Sibyllans vittnesbörd".

"befria alla avlidna trogna själar
från helvetets straff
och från det stora djupet"

De profundis lacu: Det stora djupet.
Dies Irae: Vredens dag.

Nu får man ta det symboliskt. Så jag går glad i hågen till Kungsholmens stora kyrka, för att första gången i livet höra Verdis Requiem, live. Två körer, fyra sångsolister, samt Stockholm Concert Orchestra.
Min förväntan saknar inte allvar. Inte för att jag är det minsta rädd för domens dag, eller mörksens krafter. Men för att den västerländska konstmusiken äntligen får ta den tid i mitt liv som den är värd. Jag är uppfödd med litteratur, konst, film, teater, men inte i samma utsträckning med konsertmusik. Och som av en händelse, ganska sent i livet, betyder den klassiska musiken mer för mig än någonsin tidigare. Det hela blir inte sämre av att den, på en helgdag, är en kollektiv fest; man är tillsammans, inte bara med de närmaste trehundra personerna, utan med alla de tusen härskaror av levande och döda som någon gång lyssnat på detta Requiem, och steppat över avgrunden, på en våg av katharsis.

Verdis Requiem har dessutom en personlig bakgrund för mig. Jag lyssnade första gångerna på det tillsammans med en man i Danmark. Han brukade säga att det var lite "too much". Men det var nog det vi tyckte om.

Nu, denna dimmiga novemberkväll, får jag en i det närmaste fulländad version. När Dies-Irae-satsen går i gång för full volym, är det som om kyrkan darrar till. Här finns krafter som inget i världen kan förgöra. Jag lyfter, på en sorts glädjerus, som övergår till tårar i ögonen. Too much är fint. Och medan det pågår ska man hålla ögonen på en person till höger i orkestern. Slagverkaren, som sätter in sina stötar i precis rätt ögonblick.

I pausen strosar jag runt på kyrkogården, bland fladdrande ljus. På ett ställe sitter en klunga ungdomar som sörjer någon, på ett annat ställe finns en ny grav, med friska blommor. Jag går in till de avslutande satserna:
"Giv dem, Herre, evig frid
och låt det eviga ljuset lysa för dem".

Och jag tänker att människor i alla tider kan ha haft trassel med sina familjer, med avlidna släktingar som inte riktigt var som de skulle, eller andra som betett sig illa före sin död. Att all den här musiken, vare sig man är kristen eller ej, kan översättas till försoningstanken: Låt nu alla jävlar vila i frid.

Lyssna, om ni vill, på delar av en mässa som ibland liknar en opera och gjorde mina steg lätta, italienska, hela vägen hem. Nynnande på Lacrimosa-satsen, som sedan, i mitt huvud övergick till Beethovens sjua, andra satsen. Hur harmoniskt som helst. Sampling pågår.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Tre varianter av den dramatiska Dies Irae-satsen,
1. En distinkt och balanserad version, under ledning av Zubin Meta.
2. Dies Irae
3. Dies Irae

Här några varianter av Lacrimosa-satsen, den första ovanligt långsam. Den andra, något raskare, med Violeta Urmana/Renee Fleming.

Extra bonus: José Carreras sjunger Ingemisco, tenorsolot ur Dies Irae-satsen.



Bild, El Greco. Klicka för förstoring.

Sångarna i Kungsholmens kyrka ska också nämnas:
Paulina Pfeiffer, sopran. Mathilda Paulsson, mezzo (ljuvligt klar och direkt), Sune Hjerrild, tenor och Anders Larsson, bas (basar är nästan alltid mina favoriter).

8 kommentarer:

  1. Gissar att det jag hör i skallen är Mozarts Dies Irae, en sorts dyster galopp.

    Mässor ska sjungas, mässor ska sträcka sig mot höjden, de är riktade uppåt. Inte i sidled. Det märks bättre med kör och slagverk.

    Det vore kul att ses nån gång.

    SvaraRadera
  2. Du kan ju höra på länkarna med Dies Irae-satsen; det är full fart, och inte dystert. Tyvärr är några av dem tvärt avslutade.

    Mozarts Requiem blir kanske nästa söndag, för min del. Det är, som jag minns det, betydligt stillsammare, och sätter inte min geist i omlopp på samma sätt.

    Klart vi ses nån gång, i sommar, eller - vem vet - i Paris.

    SvaraRadera
  3. Åh, det där hade jag gärna varit med på. Har hört Verdis Requiem i en kyrka i Rom för väldigt länge sen, annars bara på skiva eller cd. Det är härlig musik. Om en del anser att musiken är lite "too much" eller alltför operaaktigt så ok då, men mig stör det inte. Men gillar jag ju Verdis operor också. Är uppvuxen med mycket klassisk musik däribland mycket opera. Min syrra och jag brukade larva oss ibland och sjunga kärleksduetten ur "Maskeradbalen". Hon var Amelia och jag var Gustav III. Det lät inget vidare men vi hade rolgt./Gabrielle RW

    SvaraRadera
  4. Ja, det är inte vardag - med Verdi i en av Stockholms största kyrkor. Prima akustik där jag satt. Och skönt att gå ensam är det ibland, för man slipper bry sig om någon annans reaktioner.
    Att ha hört den i en kyrka i Rom (vilken?) låter storartat.

    Opera har jag inte hört mycket på, mer än X antal Björling-arior som jag tar fram ibland. Mun syster och svåger är familjens Operafreaks.

    Kul du hade med din syster da! I vår familj gjorde vi teaterstycken och spelade på logen för bönder och grannar.

    SvaraRadera
  5. Kyrkan i Rom? Ja, om jag minns rätt var det i Santa Maria sopra Minerva. Framför kyrkan finns en skulptur med en elefant som bär en obelisk på ryggen. Bernini har gjort skulpturen. Det är inte nåt jag kommer ihåg utan tackar Wikipedia för upplysningen.
    Jag bodde i Rom en höst för hiskligt länge sen. För ett par år sen var jag där igen med mina systrar, en syster-resa.
    Jag förstår att ni var mer teaterinriktade i din familj. Låter roligt det där med spela på logen./Gabrielle RW

    SvaraRadera
  6. Bernini var underbart crazy. Theresa och ängeln tar priset.
    Vilket pris?
    Hur man bäst förvandlar det sexuella till något acceptabelt för påvar och andra presumptiva celibatärer.

    SvaraRadera
  7. Oj, vad jag blev sugen på storvulen kyrkomusik helt plötsligt! Och på att bo i en stad där man ibland kan få höra sådan.
    Jag är inte troende kristen, men så mycket fin musik som skapats för kyrkan! Katharsis kan ju alla behöva. Det du skrev om försoningen som kan komma var fint.
    Jag får nog ta och följa din blogg, också. Klarade till och med danskan!
    ;-)

    SvaraRadera
  8. Hej, du norröna mänska,
    Ja, missa inte kyrkans trägna musikstunder. Nog finns det väl någon i närheten där man sjunger in julen, om inte annat.

    Waiting for Händel, säger vi som inte väntar på Godot.

    SvaraRadera