lördag 20 augusti 2011

Hundgeografin

Av någon anledning fick jag lust att resa till York. Rutten Göteborg- Newcastle är en skön gammal bekant. Man stod vid relingen högst upp och motade vågorna med blicken för att inte bli sjösjuk. Väl i Newcastle hade man nära både till Durham och Högländerna.

Googlar på Yorkshire. Bilder. Vill se landskapet, katedralen, hedarna. Vad får jag upp? Trehundra bilder på Yorkshireterriers ligger i topp. Katedraler och hedar kan slänga sig i väggen. Här vrider lilla Trisha på huvudet och en förtjusande Ceasar matchar med blank nos och kopparfärgad päls.

En annan lust var Newfoundland. Gogglar bilder och får upp enorma mängder hundporträtt. Pälsar svettiga och tjocka som få, blickar trånsjuka av hundiskhet. Berg och ruggade kustlinjer ligger långt efter hundarna. Folks intressen tycks skilja sig lite grann från mina egna.

Med viss besvikelse upptäcker jag att färjerutten mellan Göteborg och Newcastle är nedlagd. I Newfoundland är det arton grader, och vad kostar resan? Äsch, va fanken, vara kräsen! När man kan gå ut i parken och kolla Newfoundland när som helst.




7 kommentarer:

  1. Men Yorkshire är fantastiskt! Jag var i Sheffield å yrkets vägnar för ett par år sedan, och tänkte nordengelsk industristad, hur roligt kan det vara. Men tåget mellan Manchester Airport och Sheffield som går rakt genom fårens Peak District tog andan ur mig lika mycket som Breacon Beacons i Wales gjorde en gång.

    SvaraRadera
  2. Vad jag ville säga var väl egentligen att om det inte finns en båt till Newcastle så kan det kanske vara värt att överväga ett flyg till Manchester.

    SvaraRadera
  3. Ja, tack för tipset. Det finns en färja från Esbjerg också, men det kan bli lite krångligt för min ännu ngt trötta hjärna.
    Och så är det ju det där med värme/sol att ta ställning till.

    Vad kul att du också swoonade i Wales. Jag bodde vid St Davids Head, och gick eviga promenader uppe på de höga strandbergen. Med sälar nedanför.

    Breacon Beacons, hej och hå, nu googlar jag.

    SvaraRadera
  4. Extratips för de med liknande intressen: Man KAN - såg jag till min förtjusning - komma till Halifax, Nova Scotia, för under 6000 kronor. EN mellanlandning i London (där man måste övernatta dessutom.)
    Men alltså - inte mkt jobbigare än att ta sig till, exempelvis, Toulouse.
    Jag inväntar rätt tidpunkt och hälsoläge. Deram on!

    SvaraRadera
  5. Dream on, ska det stå. Men det vet ni ju redan, ni som sympatiserar.

    SvaraRadera
  6. Haha, jag trodde det var ett latinskt uttryck som jag, obildad naturvetare, inte kände till!

    SvaraRadera
  7. Den här tar vi då: sista veckan före Extra Allt:
    Festina lente!
    Den kan alla bildade naturvetare.
    Det svåra är att följa den uppmaningen.

    SvaraRadera